Problemen met GlobalSign certificaten
13 oktober 2016
Vanmiddag zijn er problemen ontstaan met de SSL Certificaten van GlobalSign. Bezoekers van websites die beveiligd zijn met GlobalSign certificaten kunnen onterecht foutmeldingen te zien krijgen dat certificaten zijn ingetrokken.
Achtergrond
Het probleem wordt veroorzaakt doordat GlobalSign aanpassingen heeft gedaan aan hoe hun root certificaten onderling ondertekend worden. Door het laten vervallen van een onderlinge koppeling tussen twee van deze root certificaten, wordt dit door browsers gezien alsof de betrokken intermediate certificaten zijn ingetrokken.
Door de werking van het OCSP protocol, worden ook alle uitgegeven certificaten onder deze intermediate certificaten als ingetrokken gezien. Dit zorgt ervoor dat bezoekers waarschuwingen in de browser krijgen dat het certificaat is ingetrokken. GlobalSign heeft hierover een uitleg gepubliceerd met meer technische informatie.
Oplossing
Inmiddels heeft GlobalSign het probleem hersteld, maar de onjuiste data kan tot vier dagen lang in caches van bezoekers blijven staan. Om te voorkomen dat bezoekers een foutmelding blijven zien, heeft GlobalSign vervangende intermediate certificaten aangemaakt. Door het vervangen van de intermediate certificaten op de webserver zullen de problemen direct zijn opgelost.
Klanten kunnen als alternatief kosteloos een vervangend certificaat van Comodo bij ons aanvragen, dat zowel als tijdelijke of als permanente oplossing gebruikt kan worden.
Voor vragen zijn wij uiteraard altijd bereikbaar.
Ensured B.V.
Bezoekadres
Rogier van der Weydestraat 2
1817 MJ Alkmaar
Postadres
Postbus 88
1800 AB Alkmaar
Telefoonnummer
Fax
Support
support@ensured.nl
Validatie
validatie@ensured.nl
Sales
sales@ensured.nl
Administratie
administratie@ensured.nl
BTW
854404077B01
KvK
61588555
IBAN
NL96 INGB 0006 6811 07
BIC/SWIFT
INGBNL2A